Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Dojrzałość szkolna

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA W ASPEKCIE WSPOMAGANIA RODZICÓW W UDZIELANIU POMOCY DZIECKU

 

Dojrzałością szkolną nazywa się taki poziom rozwoju dziecka, który pozwala mu sprostać obowiązkom szkolnym. Krótko mówiąc, jest to stopień przygotowania fizycznego, społecznego i psychicznego, który gwarantuje szkolne sukcesy. Nie zawsze jednak te sfery rozwijają się w sposób harmonijny. Zdarza się, że dzieci o bardzo wysokim poziomie rozwoju intelektualnego nie dają sobie rady z nauką, obowiązkami, nową organizacją pracy itp. Dzieje się tak, ponieważ mimo posiadania szerokiego zasobu wiedzy i umiejętności, np. liczenia, czytania, a nawet pisania, nie osiągnęły jeszcze dojrzałości emocjonalnej. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice zwracali szczególną uwagę na usamodzielnienie dziecka,  budzenie wiary we własne możliwości i na motywację do pracy, a przede wszystkim na pozytywny stosunek dziecka do obowiązków. Kształtowanie charakteru jest bowiem równie ważne jak rozwijanie intelektu.

 

Celem wychowania przedszkolnego jest przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Wszelkie umiejętności, które dziecko powinno opanować do tego czasu są zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. W roku szkolnym poprzedzającym rok rozpoczęcia przez dziecko nauki szkolnej, nauczyciel ma obowiązek przeprowadzenia z nim diagnozy gotowości szkolnej. Diagnoza ta przeprowadzana jest 2 razy w roku: diagnoza wstępna do końca października, diagnoza końcowa – do końca kwietnia. Jest to arkusz zawierający wszystkie podstawowe umiejętności i zakres wiedzy z różnych dziedzin życia, którą powinno posiadać dziecko, zanim rozpocznie naukę w szkole. Rzetelnie przeprowadzone badania dostarczą nauczycielowi wiedzy o stopniu gotowości szkolnej dziecka, która jest opisana w dokumencie wydawanym rodzicom do końca kwietna każdego roku szkolnego.

 

Kryteria gotowości szkolnej

Oto dziesięć kryteriów oceny gotowości szkolnej dziecka:

  1. umiejętność koncentracji, skupiania uwagi,
  2. prowadzenia rozmowy "na temat",
  3. odpowiadanie na pytania,
  4. reagowanie na nakazy i zakazy,
  5. rozumienie obowiązujących je norm, a więc i tego, za co jest nagradzane i karane,
  6. rozumienie i stosowanie norm społecznych, które są ogólnie akceptowane,
  7. używanie zwrotów grzecznościowych,
  8. umiejętność dzielenia się,
  9. umiejętność ustępowania, udzielenie z własnej woli pomocy osobie, która jej potrzebuje
  10. Ponadto dziecko powinno rozumieć zakazy i nakazy społeczne – na przykład konieczność przechodzenia przez jezdnię wyłącznie po pasach, ustąpienia miejsca starszej osobie w środkach komunikacji miejskiej itp. Ważne jest również, by wiedziało, z czym wiąże się nauka szkolna (konieczność siedzenia w ławce, mniej zabawy, inny rozkład dnia, więcej obowiązków, zadania domowe itd.) oraz godziło się z tą zmianą i akceptowało nowy stan rzeczy.

 

Lista umiejętności 5- i 6-latka:

  • jest ciekawy świata, zainteresowany tym, co go otacza: bada przedmioty, pyta o przyczyny obserwowanych zjawisk, eksperymentuje, chętnie rozwiązuje zagadki, często zadaje pytania;
  • posiada umiejętność klasyfikowania i szeregowania przedmiotów, obrazków itp.: potrafi grupować przedmioty według różnych kryteriów, wymienia pory roku, związane z nimi zabawy dzieci i zjawiska przyrody;
  • potrafi wstawić przedmiot w odpowiednie miejsce w już ułożonym szeregu;
  • posiada umiejętność słownego porozumiewania się: mówi w sposób zrozumiały dla innych, np. o swoich potrzebach; używa ze zrozumieniem słów wykraczających poza bezpośrednie doświadczenie;
  • potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową, często zadaje pytania;
  • posiada umiejętność kontaktowania się z rówieśnikami: zwraca uwagę na dzieci, przewiduje ich zachowania, zaprasza do zabaw i rozmów, pomaga innym spontanicznie lub na prośbę kolegi czy koleżanki;
  • jest samodzielny: sam podejmuje próby radzenia sobie z trudnością, wykazuje inicjatywę, wypróbowuje różne sposoby działania, jest zainteresowany osiągnięciem celu, stara się dokończyć pracę, okazuje radość z uzyskanego wyniku;
  • podejmuje uczenie się pod kierunkiem dorosłej osoby: potrafi zapamiętać i wykonać polecenie, często zadaje pytania;
  • jest sprawny pod względem ruchowym i manualnym: sprawnie łapie i odrzuca piłkę, buduje z drobnych klocków, lepi figurki z plasteliny, prawidłowo trzyma ołówek (chwyt, napięcie mięśni), posługuje się prostymi narzędziami;
  • interesuje się czytaniem, pisaniem i matematyką, a także książkami dla dzieci; słucha, ogląda i potrafi skupić uwagę przez odpowiednio długi czas;
  • umie opowiedzieć obrazkową historyjkę, rozumie sens umownych znaków, używa ze zrozumieniem słów wykraczających poza bezpośrednie doświadczenie,
  • układa układanki, puzzle,
  • dzieli zdanie na wyrazy (potrafi np. wyklaskać odpowiednią ich liczbę),
  • dzieli wyraz na sylaby i łączy sylaby w wyraz, zna i stosuje liczebniki porządkowe, dodaje i odejmuje "konkretne" przedmioty czy liczmany.

Istotne znaczenie w procesie edukacji odgrywa rozwój ruchowy i prawidłowo przebiegająca integracja funkcji percepcyjno- motorycznych.

 

Rozwój funkcji wzrokowych, słuchowych oraz ruchowych dziecka

 

Niezbędnym warunkiem prawidłowego przebiegu procesów percepcji wzrokowej i słuchowej są anatomicznie dobrze zbudowane i funkcjonalnie sprawne analizatory wzroku i słuchu. Zaburzenia słuchu, przewlekłe choroby układu oddechowego a szczególności zapalenia uszu, nieżyty nosa i zapalenie zatok niekorzystnie wpływają na naukę szkolną.

 

Przyczyny zakłóceń spostrzeżeń wzrokowych i wynikające z nich trudności w uczeniu się mogą wiązać się z wadami wzroku, jak krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm, zez itp. Dziecko z wadą wzroku, spostrzega powierzchownie, niedokładnie, co ogranicza zakres jego doświadczeń wzrokowych. Właściwie dobrane szkła mogą zmniejszyć lub zlikwidować trudności percepcyjne. W takich przypadkach niezbędna jest opieka lekarza specjalisty lub też rehabilitacja.

 

Trudności w zakresie percepcji wzrokowej i słuchowej mogą jednak występować przy całkowicie sprawnym receptorze (narząd zmysłowy wraz z umieszczonymi w nim zakończeniami nerwowymi), będąc konsekwencją mikrouszkodzeń korowej części analizatora wzrokowego lub słuchowego (część kory mózgu, w której zachodzi nie tylko odbiór prostych bodźców wzrokowych i słuchowych, ale także ich przetwarzanie).

Zaburzenia funkcji percepcyjno- motorycznych odzwierciedlają się w podstawowych umiejętnościach przedszkolnych.

 

Symptomy zaburzeń percepcyjnych w odniesieniu do gotowości dziecka do nauki czytania i pisania rozpoczynającej się w klasie pierwszej szkoły podstawowej:

 

Symptomy zaburzeń percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej:

  • trudności w prawidłowym odwzorowywaniu kształtów i układów przedmiotów (pion i poziom), rysowaniu szlaczków
  • pomijanie drobnych elementów graficznych ( kreseczki, ogonków itp.)
  • trudności w odwzorowywaniu kształtów geometrycznych;
  • rysunki ubogie, o prymitywnych uproszczeniach;
  • zakłócone stosunki przestrzenne oraz proporcja elementów; trudności w rozplanowywaniu;

Symptomy zaburzeń percepcji słuchowej:

  • brak umiejętności rozpoznawania słyszanych głosek
  • przestawianie i opuszczanie całych sylab w słowach, "przekręcanie końcówek" wyrazów
  • trudności w analizie zdań na wyrazy, wyrazów na sylaby i głoski;
  • opuszczanie liter i cząstek wyrazów, przestawianie ich kolejności, przestawianie szyku wyrazów w zdaniu;
  • trudności w syntezie przeliterowanych dźwięków, w scaleniu ich w dźwiękową całość wyrazu;
  • trudności w zrozumieniu wysłuchanej treści wynikające z niewłaściwego rozumienia określeń słownych, głównie pojęć abstrakcyjnych;
  • trudności w uczeniu się pamięciowym ( wiersze, ciągi słowne, dni tygodnia, miesiące,);
  • trudności w rozumieniu dłuższych wypowiedzi słownych i poleceń nauczyciela;

 

Symptomy zaburzeń procesu lateralizacji:

  • lustrzane odwzorowywanie kształtów. trudności związane z techniką pisania - zniekształcenia graficznej strony pisma, np. szlaczków
  • przestawienia liter i cząstek wyrazowych. zmiana kolejności liter, sylab a nawet wyrazów
  • zmiany kierunku w rysunkach, często błędny kierunek odwzorowywania - od prawej ku lewej ( uwidacznia się to np. w szlaczkach );

 

Symptomy zaburzeń rozwoju ruchowego:

  • przy obniżonej sprawności manualnej mała precyzja ruchów dłoni i palców;
  • zniekształcenia graficznej strony pisma, pismo nieczytelne, szlaczki często wykraczają poza liniaturę, brak wiązania szlaczków liter ze sobą
  • wolne tempo np. pisania szlaczków
  • trudności w rysowaniu jako czynności;
  • rysunki brzydkie, linie niepewne;
  • ruchy gwałtowne lub zwolnione;
  • zbyt silny lub zbyt słaby nacisk ołówka;
  • kłopoty z wykonaniem wszelkich ćwiczeń gimnastycznych
  • trudności majsterkowaniu, wycinaniu, lepieniu;

 

Propozycje dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem w domu, aby w jak najlepszym stopniu przygotować dziecko do klasy pierwszej

 

Jako rodzice możemy prowadzić obserwację własnych dzieci w zakresie samodzielnych umiejętności oraz posiadanej wiedzy o świecie. Musimy jednak pamiętać, by oceniać dziecko OBIEKTYWNIE i ZGODNIE ZE STANEM FAKTYCZNYM, co jest oczywiście z samego założenia trudne. Jeśli nasza ocena nie będzie obiektywna, możemy skazać dziecko na niepotrzebne stresy czy stany lękowe, a w konsekwencji doprowadzić nawet u niego do powstania fobii szkolnej, która jest już jednostką leczoną przez psychologów i uznaną za jedną z najczęstszych i najpoważniejszych przyczyn niepowodzeń szkolnych.

 

Ćwiczenia rodziców z dzieckiem w domu powinny obejmować wszelkie aspekty działalności i rozwoju dziecka przydatne w okresie nauki szkolnej. Wszystkie muszą być prowadzone systematycznie, a jednocześnie posiadać przede wszystkim formę zabawy. Należy uwzględnić w nich możliwości dziecka i pamiętać, by nie narzucać mu zbyt dużej dyscypliny, bo możemy osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego, czyli zrazić je do szkoły. Wykorzystujmy okazje, które zdarzają się w czasie codziennych zajęć i działalności dziecka w domu. Uczmy je niejako "przy okazji". Ważne też, by nie oczekiwać szybkich rezultatów i natychmiastowych postępów.

 

Istotne jest również urozmaicanie działalności dziecka i stawianie mu zadań różnorodnych, które podniosą atrakcyjność nauki i zachęcą do starań. Nagradzajmy postępy i nie krytykujmy braków czy porażek – działamy po to, by dziecko czegoś nauczyć i wydobyć z niego potencjał, jakim dysponuje w sposób naturalny. Zaangażujmy dziadków i rodzeństwo – wspólna zabawa, skierowana na doskonalenie umiejętności i wzbogacanie wiedzy dziecka, przyniesie najlepsze efekty.

 

Przykłady ćw. i zabaw usprawniających funkcje poznawcze dziecka, które rodzic może wykonywać z dzieckiem w domu

 

Koordynacja wzrokowo - ruchowa

  • ćwiczenia ruchowe (w marszu, w biegu, na równoważni, ze skakanką, zabawy naśladowcze, opowieści ruchowe)
  • Usprawnianie manipulacji przedmiotami – zabawy z piłką lub balonem (np. odbijanie, podrzucanie, toczenie), zabawy z woreczkami (podrzucanie, łapanie, podnoszenie), rozpoznawanie przedmiotów z zamkniętymi oczami, dopasowywanie przedmiotów o tych samych kształtach
  • Przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego – obrysowywanie szablonów figur, malowanie w obrębi konturów, rysowanie po śladzie, kolorowanie obrazków, labirynty, łączenie wyznaczonych punktów, kreślenie linii pionowych, poziomych i skośnych (np. patykiem na piasku, pędzlem na kartce, ręka w powietrzu itp.)
  • Usprawnianie celowych i precyzyjnych ruchów rąk oraz ich współdziałanie – wydzieranki, wyklejanki, wycinanki, lepienie z plasteliny i mas solnej, zabawy konstrukcyjne, majsterkowanie, nawlekanie koralików, zabawy zręcznościowe

Percepcja słuchowa

  • Różnicowanie sygnałów dźwiękowych – rozpoznawanie głosów z otoczenia, określanie strony, z której dochodzi dźwięk, rozpoznawanie
Data dodania: 2018-05-15 11:52:18
Data edycji: 2018-10-17 23:07:03
Ilość wyświetleń: 782
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej