72-100 Goleniów
ul. Akacjowa 19
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA W ASPEKCIE WSPOMAGANIA RODZICÓW W UDZIELANIU POMOCY DZIECKU
Dojrzałością szkolną nazywa się taki poziom rozwoju dziecka, który pozwala mu sprostać obowiązkom szkolnym. Krótko mówiąc, jest to stopień przygotowania fizycznego, społecznego i psychicznego, który gwarantuje szkolne sukcesy. Nie zawsze jednak te sfery rozwijają się w sposób harmonijny. Zdarza się, że dzieci o bardzo wysokim poziomie rozwoju intelektualnego nie dają sobie rady z nauką, obowiązkami, nową organizacją pracy itp. Dzieje się tak, ponieważ mimo posiadania szerokiego zasobu wiedzy i umiejętności, np. liczenia, czytania, a nawet pisania, nie osiągnęły jeszcze dojrzałości emocjonalnej. Dlatego tak ważne jest, aby rodzice zwracali szczególną uwagę na usamodzielnienie dziecka, budzenie wiary we własne możliwości i na motywację do pracy, a przede wszystkim na pozytywny stosunek dziecka do obowiązków. Kształtowanie charakteru jest bowiem równie ważne jak rozwijanie intelektu.
Celem wychowania przedszkolnego jest przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Wszelkie umiejętności, które dziecko powinno opanować do tego czasu są zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. W roku szkolnym poprzedzającym rok rozpoczęcia przez dziecko nauki szkolnej, nauczyciel ma obowiązek przeprowadzenia z nim diagnozy gotowości szkolnej. Diagnoza ta przeprowadzana jest 2 razy w roku: diagnoza wstępna do końca października, diagnoza końcowa – do końca kwietnia. Jest to arkusz zawierający wszystkie podstawowe umiejętności i zakres wiedzy z różnych dziedzin życia, którą powinno posiadać dziecko, zanim rozpocznie naukę w szkole. Rzetelnie przeprowadzone badania dostarczą nauczycielowi wiedzy o stopniu gotowości szkolnej dziecka, która jest opisana w dokumencie wydawanym rodzicom do końca kwietna każdego roku szkolnego.
Kryteria gotowości szkolnej
Oto dziesięć kryteriów oceny gotowości szkolnej dziecka:
Lista umiejętności 5- i 6-latka:
Istotne znaczenie w procesie edukacji odgrywa rozwój ruchowy i prawidłowo przebiegająca integracja funkcji percepcyjno- motorycznych.
Rozwój funkcji wzrokowych, słuchowych oraz ruchowych dziecka
Niezbędnym warunkiem prawidłowego przebiegu procesów percepcji wzrokowej i słuchowej są anatomicznie dobrze zbudowane i funkcjonalnie sprawne analizatory wzroku i słuchu. Zaburzenia słuchu, przewlekłe choroby układu oddechowego a szczególności zapalenia uszu, nieżyty nosa i zapalenie zatok niekorzystnie wpływają na naukę szkolną.
Przyczyny zakłóceń spostrzeżeń wzrokowych i wynikające z nich trudności w uczeniu się mogą wiązać się z wadami wzroku, jak krótkowzroczność, dalekowzroczność, astygmatyzm, zez itp. Dziecko z wadą wzroku, spostrzega powierzchownie, niedokładnie, co ogranicza zakres jego doświadczeń wzrokowych. Właściwie dobrane szkła mogą zmniejszyć lub zlikwidować trudności percepcyjne. W takich przypadkach niezbędna jest opieka lekarza specjalisty lub też rehabilitacja.
Trudności w zakresie percepcji wzrokowej i słuchowej mogą jednak występować przy całkowicie sprawnym receptorze (narząd zmysłowy wraz z umieszczonymi w nim zakończeniami nerwowymi), będąc konsekwencją mikrouszkodzeń korowej części analizatora wzrokowego lub słuchowego (część kory mózgu, w której zachodzi nie tylko odbiór prostych bodźców wzrokowych i słuchowych, ale także ich przetwarzanie).
Zaburzenia funkcji percepcyjno- motorycznych odzwierciedlają się w podstawowych umiejętnościach przedszkolnych.
Symptomy zaburzeń percepcyjnych w odniesieniu do gotowości dziecka do nauki czytania i pisania rozpoczynającej się w klasie pierwszej szkoły podstawowej:
Symptomy zaburzeń percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej:
Symptomy zaburzeń percepcji słuchowej:
Symptomy zaburzeń procesu lateralizacji:
Symptomy zaburzeń rozwoju ruchowego:
Propozycje dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem w domu, aby w jak najlepszym stopniu przygotować dziecko do klasy pierwszej
Jako rodzice możemy prowadzić obserwację własnych dzieci w zakresie samodzielnych umiejętności oraz posiadanej wiedzy o świecie. Musimy jednak pamiętać, by oceniać dziecko OBIEKTYWNIE i ZGODNIE ZE STANEM FAKTYCZNYM, co jest oczywiście z samego założenia trudne. Jeśli nasza ocena nie będzie obiektywna, możemy skazać dziecko na niepotrzebne stresy czy stany lękowe, a w konsekwencji doprowadzić nawet u niego do powstania fobii szkolnej, która jest już jednostką leczoną przez psychologów i uznaną za jedną z najczęstszych i najpoważniejszych przyczyn niepowodzeń szkolnych.
Ćwiczenia rodziców z dzieckiem w domu powinny obejmować wszelkie aspekty działalności i rozwoju dziecka przydatne w okresie nauki szkolnej. Wszystkie muszą być prowadzone systematycznie, a jednocześnie posiadać przede wszystkim formę zabawy. Należy uwzględnić w nich możliwości dziecka i pamiętać, by nie narzucać mu zbyt dużej dyscypliny, bo możemy osiągnąć efekt odwrotny do zamierzonego, czyli zrazić je do szkoły. Wykorzystujmy okazje, które zdarzają się w czasie codziennych zajęć i działalności dziecka w domu. Uczmy je niejako "przy okazji". Ważne też, by nie oczekiwać szybkich rezultatów i natychmiastowych postępów.
Istotne jest również urozmaicanie działalności dziecka i stawianie mu zadań różnorodnych, które podniosą atrakcyjność nauki i zachęcą do starań. Nagradzajmy postępy i nie krytykujmy braków czy porażek – działamy po to, by dziecko czegoś nauczyć i wydobyć z niego potencjał, jakim dysponuje w sposób naturalny. Zaangażujmy dziadków i rodzeństwo – wspólna zabawa, skierowana na doskonalenie umiejętności i wzbogacanie wiedzy dziecka, przyniesie najlepsze efekty.
Przykłady ćw. i zabaw usprawniających funkcje poznawcze dziecka, które rodzic może wykonywać z dzieckiem w domu
Koordynacja wzrokowo - ruchowa
Percepcja słuchowa
72-100 Goleniów
ul. Akacjowa 19