72-100 Goleniów
ul. Akacjowa 19
Okres swoistej mowy dziecięcej (od 3-7 roku życia).
Dziecko 3-letnie potrafi porozumieć się z otoczeniem, mowa jego jest już w pewnym stopniu ukształtowana. Nie znaczy to jednak, że jest pozbawiona błędów i że jej rozwój nie odbywa się w dalszym ciągu. Dziecko zaczyna odróżniać dźwięki s, z, c, dz od ich miękkich odpowiedników. Mowa dziecka daleka jest od doskonałości. Wyrazy są poskracane, głoski poprzestawiane, grupy spółgłoskowe - uproszczone. Występują zlepki wyrazów i nowotwory językowe. Dziecko 3-letnie powinno już wymawiać wszystkie samogłoski, tak ustne, jak i nosowe: a, o, e, u, i, y, ą, ę, chociaż w mowie jego mogą występować odstępstwa, np. zamiana samogłosek: a = o, e = a, i=y. Jest to związane z niewykształconą sprawnością narządów artykulacyjnych. Powinny występować również spółgłoski twarde i zmiękczone: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, ś, ć, ź, dź, ń, k, g, ki, gi, ch, t, d, n, l, li, j, ł. W wieku tym pojawiają się głoski: s, z, c, dz, a nawet sz, ż, cz, dż. Ogólnie biorąc, mowę dziecka 3-letniego cechuje zmiękczanie głosek s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, które często są wymawiane jako ś, ź, ć, dź, r może być wymawiane jak j lub l, zamiast f występuje ch i odwrotnie.
Wymowa dziecka 4-letniego różni się pod względem dźwiękowym. Utrwalają się takie głoski jak: s, z, c, dz. Dziecko nie powinno już wymawiać ich jak: ś, ź, ć, dź, Pojawia się głoska r i głoski sz, ż, cz, dż, choć dziecko jeszcze zamienia je na s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź.
Mowa dziecka 5-letniego jest już w zasadzie zrozumiała. Głoski sz, ż, cz, dż, które pojawiały się w czwartym roku życia, zaczynają się ustalać. Dziecko potrafi je poprawnie powtórzyć. Głoska r powinna być wymawiana, ale często pojawia się dopiero w tym okresie.
Mowa dzieci 6 - letnich powinna już być opanowana pod względem dźwiękowym.
Rozwój mowy nie u wszystkich dzieci przebiega jednakowo: u jednych szybciej, i te dzieci zaczynają mówić wcześniej, u innych zaś wolniej, co przejawia się późniejszymi początkami mowy i wolniejszym przyswajaniem sobie wymowy pewnych głosek. Różna może być kolejność pojawiania się poszczególnych głosek w trakcie rozwoju mowy. Stopień rozwoju mowy w danym momencie zależy od różnych czynników. Do najważniejszych należą psychofizyczny rozwój dziecka oraz wpływ środowiska i odpowiednia symulacja.
Mówiąc o zaburzeniach rozwoju mowy, musimy przede wszystkim zwrócić uwagę na opóźniony rozwój mowy. Jeżeli do trzeciego roku życia mowa nie rozwinie się (dziecko wymawia pojedyncze proste wyrazy) to możemy podejrzewać opóźniony rozwój mowy, który wcześniej może się przejawiać w:
Najczęstsze przyczyny opóźnionego rozwoju mowy, które należy jak najwcześniej wykluczyć to:
O wymowie wadliwej można mówić, wtedy gdy różni się ona od wymowy będącej w powszechnym użyciu.
Największą grupę tworzą wady artykulacyjne, nazwane dyslalią – czyli nieprawidłowością w wymawianiu jednej , wielu głosek lub niemal wszystkich i wtedy mamy do czynienia z bełkotem.
W obrębie dyslalii wyróżniamy :
1. SEPLENIENIE – nieprawidłowa wymowa głosek s, z, c, dz ; sz, ż, cz, dż,; ś, ź, ć, dź
Np. szkoła – skoła – śkoła
sanki – szanki – śanki
ćma - czma – cma
seplenienie międzyzębowe – dziecko wymawia wyżej wymienione głoski z językiem wsuniętym między zęby
seplenienie boczne – język ułożony niesymetrycznie, dźwiękom towarzyszy nieprzyjemne dla ucha brzmienie
seplenienie wargowe – język nie bierze udziału w wymowie głosek, gdyż wymawiane są przy pomocy do przodu wysuniętych warg, jak przy dmuchaniu.
PRZYCZYNY:
2. RERANIE – nieprawidłowa realizacja głoski „r”. Głoska ta może być wymawiana jako „l lub j” - zamiast drgań czubka języka głoska może być wymawiana poprzez drgania języczka podniebiennego, warg,
PRZYCZYNY
3. MOWA BEZDŹWIĘCZNA – polega na wymawianiu głosek dźwięcznych bezdźwięcznie, bez drgań wiązadeł głosowych
np. domek – tomek ; bada- pata ; buda – puta ; koza – kosa
PRZYCZYNY
4. NOSOWANIE
PRZYCZYNY
5. GAMMACYZM I KAPPACYZM - to wady wymowy polegające na nieprawidłowej realizacji głosek tylnojęzykowych.
Gammacyzm - nieprawidłowa wymowa głoski „g”.
Kappacyzm - nieprawidłowa realizacja głoski „k”.
Głoski te najczęściej albo w ogóle nie są realizowane albo występuje zamiana głosek „k” i „g” na głoski „t” i „d”, co wynika stąd, że w artykulacji tych głosek biorą udział te same partie mięśni. Przy „k” i „g” - mięsień podłużny dolny, który skraca język, uwypukla jego grzbiet i kieruje przód języka na dno jamy ustnej, a w wypadku głosek „t” i „d”- mięsień podłużny górny, który skraca język, a jego przód unosi do góry.
PRZYCZYNY
6. JĄKANIE – to osobna grupa wad wymowy, która polega na zaburzeniu koordynacji pracy narządów aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego- występuje nadmierne napięcie mięśni związanych z aktem mowy.
Czasami dziecko zaczyna jąkać się nagle, pod wpływem urazu, głębokiego przeżycia. W innych przypadkach zacinanie się jest podświadomą reakcją na niesprzyjającą atmosferę w domu lub szkole, na obecność niektórych osób. Jąkanie nasila się w sytuacjach dla dziecka trudnych, może to być np. pierwszy kontakt z przedszkolem, ze szkołą. U kogoś kto się jąka, problemy z wypowiedzeniem kłopotliwej sylaby są już na tyle utrwalone, że prawie zawsze płynność mowy zostaje w tym momencie przerwana. To powoduje u takiej osoby lęk przed wypowiadaniem pewnych słów, a w konsekwencji lęk przed mówieniem w ogóle. Ktoś kto się jąka, wkłada bardzo dużo wysiłku w to, by mówić poprawnie. Ten wysiłek widać na twarzy mówiącego. Przy próbach pokonania jakiegoś słowa zwiększa się napięcie mięśni, pojawiają się tiki, mruganie powiekami, ruchy ramion, grymasy twarzy. Zaburzony jest proces oddychania i praca mięśni narządów mowy.
Przywrócenie płynności mowy osobom silnie jąkającym się jest bardzo trudne. Często wymaga pomocy psychologa, gdyż przede wszystkim chodzi o zmianę nastawienia pacjenta do własnego jąkania i o zniesienie lęku przed mówieniem. Dopiero w dalszym toku terapii pacjent powinien rozpocząć ćwiczenia, służące poprawieniu płynności mowy.
W rozwoju dziecka może wystąpić fizjologiczna niepłynność mowy, której następstwem wcale nie musi być jąkanie się. Dzieci w wieku od 2 do 5 lat często przerywają tok mówienia, powtarzają głoski i sylaby, w ich mowie występują momenty zawahania. Bierze się to zapewne stąd, że dziecko szybciej mówi niż myśli, a mówiąc, szuka dopiero właściwych słów. Taka niepłynność w wielu wypadkach mija samoistnie.
Oddychanie to niezbędna czynność fizjologiczna, która jest podstawą dobrej wymowy. Ćwiczenia oddechowe najlepiej przeprowadzać przy otwartych oknach. Prowadzone na początku zajęć edukacyjnych działają uspokajająco, rozładowują napięcie emocjonalne i psychiczne oraz wpływają dobrze na zdrowie dziecka.
Cele ćwiczeń oddechowych to:
Proponowane ćwiczenia oddechowe:
Fonacja oznacza zdolność do wydawania głosu, do posługiwania się głosem. Dlatego też ćwiczenia fonacyjne określa się również mianem ćwiczeń głosowych.
Cele ćwiczeń fonacyjnych:
Proponowane ćwiczenia fonacyjne to:
Na poziom rozwoju mowy, obok sprawności narządów artykulacyjnych, duży wpływ ma percepcja słuchowa, a zwłaszcza jeden z jej składników, czyli słuch fonematyczny zwany słuchem mownym. Za pomocą słuchu fonematycznego dziecko wyodrębnia z potoku mowy wyrazy, w wyrazach sylaby, a w sylabach głoski. Potrafi także uchwycić kolejność głosek w wyrazie. Musi również odróżnić głoski dźwięczne od bezdźwięcznych.
Celem ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny jest:
Proponowane ćwiczenia to:
Warunkiem prawidłowego wymawiania wszystkich głosek jest sprawne działanie narządów artykulacyjnych. Realizacja poszczególnych głosek wymaga różnego układu artykulacyjnego i różnej pracy mięśni. Dlatego też narządy artykulacyjne trzeba ćwiczyć, by wypracować zręczne i celowe ruchy języka, warg, podniebienia i żuchwy.
Celem ćwiczeń jest:
Ćwiczenia szczęki dolnej
Ćwiczenia warg
Ćwiczenia języka
Ćwiczenia podniebienia miękkiego
72-100 Goleniów
ul. Akacjowa 19