Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Porady dla rodziców

Dziecko idzie do pierwszej klasy

 

Oto kilka informacji dotyczących osiągnięcia dojrzałości szkolnej dziecka w zakresie rozwoju intelektualnego:

 

Dziecko:

  • potrafi przez kilkanaście minut skupić się na wykonywanym zadaniu
  • składa historyjki obrazkowe z co najmniej trzech obrazków oraz określa związki przyczynowo - skutkowe
  • wypowiada się pełnymi treści zdaniami
  • zna drukowane litery (wielkie i małe), potrafi ułożyć je w wyrazy (z pominięciem dwuznaków)
  • czyta ze zrozumieniem proste teksty
  • starannie wykonuje ćwiczenia graficzne z zawartymi elementami liter (kartki z liniaturą)
  • posiada rozwiniętą sprawność manualną co objawia się podczas wykonywanych prac plastycznych różnymi technikami z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
  • rozpoznaje cyfry od 1 do 9
  • potrafi określić położenie przedmiotów w przestrzeni
  • rozróżnia i odtwarza proste figury geometryczne
  • zna pojęcie zbioru, przelicza w zakresie od 1 do 6 stosując liczebniki porządkowe

 

Dziecko idzie do przedszkola

 

Pamiętajmy:

Wpływ na samopoczucie naszego dziecka w przedszkolu ma odpowiednie pozytywne nastawienie i wcześniejsze przygotowanie do mających mieć miejsce zmian. Pora pomyśleć o tym, że Wasze dziecko już po wakacjach pójdzie do przedszkola. Może warto odwiedzić placówkę przedszkolną, którą wybraliście dla swojej pociechy. Oczywiście nasz przyszły "przedszkolak" powinien nam towarzyszyć. Okres adaptacji do nowych warunków trwa od kilku dni do kilku miesięcy. Zatem przygotujmy go do przebywania w nowym otoczeniu. Dyrektor przedszkola na pewno umożliwi nam poznanie placówki, oprowadzi po salach, przedstawi nauczycieli. Odpowie na wszystkie nasze pytania. Może zaprosi nas do uczestniczenia wspólnie z dzieckiem w zajęciach w grupie najmłodszej.

 

W domu rozmawiajmy z naszym dzieckiem. Odpowiadajmy mu o tym co przyjemnego czeka go w przedszkolu.

O nowych kolegach i koleżankach, których spotka. Tłumaczmy dlaczego będzie chodziło do przedszkola. Opowiadajmy o naszych zajęciach, pracy do której codziennie musimy chodzić.

 

Gniew - rady dla dorosłych i dla dzieci.

 

Gniew - uczucie, którego raczej nie lubimy, zarówno u siebie, jak i u innych.

Gniewamy się:

  • Gdy coś nam nie wychodzi (na przykład jazda na rowerze).
  • Kiedy czujemy, że nie mamy racji, lecz sami przed sobą nie chcemy się do tego przyznać (na przykład, kiedy mama zimą każe nałożyć nam czapkę, a my wcale nie mamy na to ochoty).
  • Gdy coś się dzieje inaczej niż oczekiwaliśmy (mieliśmy iść do babci, a poszliśmy do parku).

W takiej sytuacji najlepiej pogniewać się na własny gniew i więcej się z nim nie kolegować.

Rady dla dzieci

  • Jeżeli Wasz kolega rozgniewa się, dajcie mu czas na uspokojenie - przecież nie musicie się ciągle z nim bawić.
  • Pamiętajcie, że człowiek rozgniewany mówi często rzeczy, których potem żałuje. Nie ma więc sensu obrażać się śmiertelnie, kiedy usłyszycie coś niemiłego. W takiej sytuacji macie jednak prawo oczekiwać przeprosin.
  • Powiedzcie pani nauczycielce o rozgniewanym przyjacielu. Spróbujcie też wytłumaczyć, co Waszym zdaniem, może być przyczyną gniewu.
  • Jeżeli ktoś z Was zna jakiś naprawdę śmieszny dowcip, to trzeba go koniecznie opowiedzieć. Gniew najbardziej na świecie boi się właśnie śmiechu.

Rady dla dorosłych

  • Porozmawiaj z dziećmi o gniewie.
  • Opowiedz, kiedy i co cię rozgniewało. Wytłumacz, dlaczego Twoim zdaniem nie miałeś racji gniewając się w określonej sytuacji, zapytaj dziecko o radę - co zrobiłoby na Twoim miejscu?
  • Poproś, aby dziecko opowiedziało o tym, co je ostatnio rozgniewało. Zastanówcie się, jak zapobiegać niektórym powodującym gniew wydarzeniom.
  • Zaproponuj rozgniewanym dzieciom.... grę w piłkę albo inne ćwiczenia ruchowe. Nic tak nie poprawia humoru, jak ruch najlepiej na świeżym powietrzu.

 

To co dziecko powinno umieć kiedy zostaje przedszkolakiem:

 

  • zadbajmy o to, aby nasze dziecko potrafiło wykonać podstawowe czynności samoobsługowe
  • przyzwyczajajmy do samodzielnego jedzenia i picia - karmione przez rodziców dziecko nie chce jeść w przedszkolu
  • uczmy stosowania podstawowych form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry
  • wyrabiajmy umiejętność zakładania kapci (koniecznie z gumkami zamiast sznurówek) - nie doprowadzajmy do tego, by ciągle rozwiązujące się sznurówki wywoływały stres u dziecka
  • zwracajmy uwagę na prawidłowy sposób czyszczenia nosa
  • rozmawiajmy o konieczności informowania nauczyciela, jeżeli dziecko źle się czuje, chce wyjść do toalety.

 

Jakie rodzaje nagród są najskuteczniejsze? 

 

„Nagradzaj dziecko za dobre zachowanie" - rodzice często słyszą tę radę, ale słowo „nagroda" może być mylące.

Jest wiele rodzajów nagród – od pochwały, poprzez nową zabawkę, do specjalnego traktowania.

Poniżej zamieszczam kilka wskazówek, jak używać różnych rodzajów nagród.

 

Nagrody naturalne.

Za dobre zachowanie dzieci często są nagradzane w sposób naturalny. Na przykład po skończeniu trudnego zadania czują się dumne.

Proszę zwracać uwagę dziecka na korzyści i dobre samopoczucie, które pojawiają się, gdy zrobi coś pożytecznego. „Pościeliłeś łóżko! Musisz być z siebie dumny!" lub „Pozbierałeś zabawki, gdy cię o to poprosiłam. A więc mamy czas na jeszcze jedna bajkę na dobranoc".

 

Pochwała.

Powinna być stosowana częściej niż inne nagrody. Pochwała za właściwe zachowanie wywołuje w dzieciach pozytywne uczucie i chęć powtarzania takich zachowań. Proszę chwalić za konkretne postępowanie: „Jestem dumna, że pozwoliłeś koledze pobawić się swoją zabawką".

Jeśli dziecko robi coś, czego Państwo nie lubią, na przykład krzyczy, proszę pamiętać o chwaleniu przeciwnych zachowań przy każdej nadarzającej się okazji: „Dziękuję, że mówisz ściszonym głosem".

 

Specjalne traktowanie.

Gdy dzieci zachowują sie odpowiedzialnie, zapracowują sobie na zaufanie rodziców. Do okazania tego służą przywileje, czyli specjalne traktowanie. Na przykład: „Bardzo dbasz o swoje książki. Chodźmy do księgarni, żebyś mógł sobie wybrać nową książkę".

Nagrody powinny być stosowane jako ostateczny środek, gdy Państwa dziecko musi poprawić swoje zachowanie, a inne metody nie sprawdziły się. Niech nagrodą będzie coś, o czym dziecko marzy. Proszę spytać: „Jeśli dostałbyś pieniążki, co byś sobie kupił?" Albo „Czy jest jakieś wyjątkowe miejsce do którego chciałbyś się wybrać z mamą czy z tatą.

Data dodania: 2018-05-15 12:00:16
Data edycji: 2018-10-17 23:07:23
Ilość wyświetleń: 1339
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej