72-100 Goleniów
ul. Akacjowa 19
Dziecko idzie do pierwszej klasy
Oto kilka informacji dotyczących osiągnięcia dojrzałości szkolnej dziecka w zakresie rozwoju intelektualnego:
Dziecko:
Dziecko idzie do przedszkola
Pamiętajmy:
Wpływ na samopoczucie naszego dziecka w przedszkolu ma odpowiednie pozytywne nastawienie i wcześniejsze przygotowanie do mających mieć miejsce zmian. Pora pomyśleć o tym, że Wasze dziecko już po wakacjach pójdzie do przedszkola. Może warto odwiedzić placówkę przedszkolną, którą wybraliście dla swojej pociechy. Oczywiście nasz przyszły "przedszkolak" powinien nam towarzyszyć. Okres adaptacji do nowych warunków trwa od kilku dni do kilku miesięcy. Zatem przygotujmy go do przebywania w nowym otoczeniu. Dyrektor przedszkola na pewno umożliwi nam poznanie placówki, oprowadzi po salach, przedstawi nauczycieli. Odpowie na wszystkie nasze pytania. Może zaprosi nas do uczestniczenia wspólnie z dzieckiem w zajęciach w grupie najmłodszej.
W domu rozmawiajmy z naszym dzieckiem. Odpowiadajmy mu o tym co przyjemnego czeka go w przedszkolu.
O nowych kolegach i koleżankach, których spotka. Tłumaczmy dlaczego będzie chodziło do przedszkola. Opowiadajmy o naszych zajęciach, pracy do której codziennie musimy chodzić.
Gniew - rady dla dorosłych i dla dzieci.
Gniew - uczucie, którego raczej nie lubimy, zarówno u siebie, jak i u innych.
Gniewamy się:
W takiej sytuacji najlepiej pogniewać się na własny gniew i więcej się z nim nie kolegować.
Rady dla dzieci
Rady dla dorosłych
To co dziecko powinno umieć kiedy zostaje przedszkolakiem:
Jakie rodzaje nagród są najskuteczniejsze?
„Nagradzaj dziecko za dobre zachowanie" - rodzice często słyszą tę radę, ale słowo „nagroda" może być mylące.
Jest wiele rodzajów nagród – od pochwały, poprzez nową zabawkę, do specjalnego traktowania.
Poniżej zamieszczam kilka wskazówek, jak używać różnych rodzajów nagród.
Nagrody naturalne.
Za dobre zachowanie dzieci często są nagradzane w sposób naturalny. Na przykład po skończeniu trudnego zadania czują się dumne.
Proszę zwracać uwagę dziecka na korzyści i dobre samopoczucie, które pojawiają się, gdy zrobi coś pożytecznego. „Pościeliłeś łóżko! Musisz być z siebie dumny!" lub „Pozbierałeś zabawki, gdy cię o to poprosiłam. A więc mamy czas na jeszcze jedna bajkę na dobranoc".
Pochwała.
Powinna być stosowana częściej niż inne nagrody. Pochwała za właściwe zachowanie wywołuje w dzieciach pozytywne uczucie i chęć powtarzania takich zachowań. Proszę chwalić za konkretne postępowanie: „Jestem dumna, że pozwoliłeś koledze pobawić się swoją zabawką".
Jeśli dziecko robi coś, czego Państwo nie lubią, na przykład krzyczy, proszę pamiętać o chwaleniu przeciwnych zachowań przy każdej nadarzającej się okazji: „Dziękuję, że mówisz ściszonym głosem".
Specjalne traktowanie.
Gdy dzieci zachowują sie odpowiedzialnie, zapracowują sobie na zaufanie rodziców. Do okazania tego służą przywileje, czyli specjalne traktowanie. Na przykład: „Bardzo dbasz o swoje książki. Chodźmy do księgarni, żebyś mógł sobie wybrać nową książkę".
Nagrody powinny być stosowane jako ostateczny środek, gdy Państwa dziecko musi poprawić swoje zachowanie, a inne metody nie sprawdziły się. Niech nagrodą będzie coś, o czym dziecko marzy. Proszę spytać: „Jeśli dostałbyś pieniążki, co byś sobie kupił?" Albo „Czy jest jakieś wyjątkowe miejsce do którego chciałbyś się wybrać z mamą czy z tatą.
72-100 Goleniów
ul. Akacjowa 19