72-100 Goleniów
ul. Akacjowa 19
Pięciolatki, które spędzają przed telewizorem ponad trzy godziny dziennie są bardziej skłonne do zachowań antyspołecznych w późniejszym wieku. Tak wynika z brytyjskich badań opublikowanych w przeglądzie "Archives of Disease in Childhood".
Badania były częścią Millennium Cohort Study (MCS). Wzięło w nich udział ponad 11 tys. dzieci urodzonych w Wielkiej Brytanii w latach 2000-2002. Na podstawie analizy kwestionariuszy wypełnianych przez rodziców naukowcy doszli do wniosku, że przedszkolaki, które oglądały dużo telewizji, w wieku szkolnym częściej angażowały się w bójki i dopuszczały się kradzieży.
Naukowcy koncentrowali się przede wszystkim na takich zagadnieniach jak problemy z zachowaniem, problemy emocjonalne, trudności z koncentracją, nadaktywność, trudności z nawiązywaniem bliższych relacji z rówieśnikami, a także obniżona empatia.
W wieku pięciu lat niemal dwie trzecie dzieci spędzało przed ekranem 1-3 godziny dziennie, 15 proc. oglądało telewizję dłużej niż 3 godziny dziennie, a niecałe 2 proc. wcale jej nie oglądało.
- Wyniki tych badań sugerują, że ostrzeganie przed nadmiernym zaprzyjaźnieniem się dzieci z telewizorem jest uzasadnione ze względu na możliwość wystąpienia problemów wychowawczych, ale także, jak wykazały inne analizy, problemów ze zdrowiem czy uzyskiwaniem gorszych wyników w nauce - podsumowują naukowcy.
Wcześniejsze badania wykazały, że stan dzieci nie poprawia się, nawet jeśli są aktywne fizycznie - czas spędzony przed telewizorem i tak robi swoje.
- Wielu ludzi zastanawiało się, czy bez znaczenia pozostaje spędzanie dużej ilości czasu przed komputerem, jeśli jest się fizycznie aktywnym - powiedziała Angie Page z University of Bristol, w Wielkiej Brytanii.
Aby odpowiedzieć na to pytanie Page, wraz z zespołem badawczym, poprosiła 1013 dzieci, w wieku od 10 do 11 lat, aby nosiły akcelerometry przez siedem dni, w celu zmierzenia w jakim stopniu są aktywne fizycznie. Uczestnicy zostali również przepytani na temat korzystania z komputera i telewizji, nie biorąc pod uwagę korzystania z nich dla potrzeb edukacyjnych lub w celu odrobienia pracy domowej.
Dzieci, które przez ponad dwie godziny w ciągu dnia oglądały telewizję były o 61 proc. bardziej skłonne do problemów z koncentracją, emocjonalnych i społecznych. Podobnie było z komputerem, w przypadku którego 59 proc. dzieci miało tego typu problemy.
Okazuje się, że ćwiczenia fizyczne nie rekompensują złego wpływu kontaktu z tego typu mediami. Akcelerometry wykazały, że nawet jeśli dziecko przez ponad godzinę dziennie wykonywało ćwiczenia fizyczne, to i tak nie miało lepszych wyników, jeśli przez następne dwie siedziało przed telewizorem. Wśród aktywnych dzieci, niewiele mniej, bo 54 procent miało podobne problemy.
72-100 Goleniów
ul. Akacjowa 19