Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Telewizja wywołuje zmiany w zachowaniu

Pięciolatki, które spędzają przed telewizorem ponad trzy godziny dziennie są bardziej skłonne do zachowań antyspołecznych w późniejszym wieku. Tak wynika z brytyjskich badań opublikowanych w przeglądzie "Archives of Disease in Childhood".

 

Badania były częścią Millennium Cohort Study (MCS). Wzięło w nich udział ponad 11 tys. dzieci urodzonych w Wielkiej Brytanii w latach 2000-2002. Na podstawie analizy kwestionariuszy wypełnianych przez rodziców naukowcy doszli do wniosku, że przedszkolaki, które oglądały dużo telewizji, w wieku szkolnym częściej angażowały się w bójki i dopuszczały się kradzieży.
Naukowcy koncentrowali się przede wszystkim na takich zagadnieniach jak problemy z zachowaniem, problemy emocjonalne, trudności z koncentracją, nadaktywność, trudności z nawiązywaniem bliższych relacji z rówieśnikami, a także obniżona empatia.

 

W wieku pięciu lat niemal dwie trzecie dzieci spędzało przed ekranem 1-3 godziny dziennie, 15 proc. oglądało telewizję dłużej niż 3 godziny dziennie, a niecałe 2 proc. wcale jej nie oglądało.
- Wyniki tych badań sugerują, że ostrzeganie przed nadmiernym zaprzyjaźnieniem się dzieci z telewizorem jest uzasadnione ze względu na możliwość wystąpienia problemów wychowawczych, ale także, jak wykazały inne analizy, problemów ze zdrowiem czy uzyskiwaniem gorszych wyników w nauce - podsumowują naukowcy.

 

Wcześniejsze badania wykazały, że stan dzieci nie poprawia się, nawet jeśli są aktywne fizycznie - czas spędzony przed telewizorem i tak robi swoje.
- Wielu ludzi zastanawiało się, czy bez znaczenia pozostaje spędzanie dużej ilości czasu przed komputerem, jeśli jest się fizycznie aktywnym - powiedziała Angie Page z University of Bristol, w Wielkiej Brytanii.
Aby odpowiedzieć na to pytanie Page, wraz z zespołem badawczym, poprosiła 1013 dzieci, w wieku od 10 do 11 lat, aby nosiły akcelerometry przez siedem dni, w celu zmierzenia w jakim stopniu są aktywne fizycznie. Uczestnicy zostali również przepytani na temat korzystania z komputera i telewizji, nie biorąc pod uwagę korzystania z nich dla potrzeb edukacyjnych lub w celu odrobienia pracy domowej.
Dzieci, które przez ponad dwie godziny w ciągu dnia oglądały telewizję były o 61 proc. bardziej skłonne do problemów z koncentracją, emocjonalnych i społecznych. Podobnie było z komputerem, w przypadku którego 59 proc. dzieci miało tego typu problemy.

 

Okazuje się, że ćwiczenia fizyczne nie rekompensują złego wpływu kontaktu z tego typu mediami. Akcelerometry wykazały, że nawet jeśli dziecko przez ponad godzinę dziennie wykonywało ćwiczenia fizyczne, to i tak nie miało lepszych wyników, jeśli przez następne dwie siedziało przed telewizorem. Wśród aktywnych dzieci, niewiele mniej, bo 54 procent miało podobne problemy.

Data dodania: 2018-05-15 11:57:54
Data edycji: 2018-10-17 23:07:09
Ilość wyświetleń: 669
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej